De broekriem weer een gaatje losser, de knoopjes van die ene leuke blouse die niet meer dicht gaan je merkt het steeds meer;

je wordt zwaarder.

Maar wanneer ben je nou echt te zwaar? En heeft jouw gewicht een negatief effect op jouw gezondheid?

 

Tijd om erachter te komen! Een manier hiervoor is het bereken van je BMI, een veel voorkomende term, maar wat houdt het precies in?

Wat is mijn BMI, hoe bereken ik mijn BMI en wat is een gezonde BMI die bij mij past?

 

BMI staat voor Body Mass Index en geeft het verhoudingscijfer tussen de lengte en het gewicht van je lichaam weer.

 

BMI geeft ook een schatting van het gezondheidsrisico van je lichaam.

Je kunt je BMI berekenen met de volgende formule: gewicht / (lengte x lengte) = BMI.

 

Stel je weegt 78 kilo en bent 1.68 meter lang, dan luidt de formule als volgt:

78/(1,68×1,68) = 27,6

 

Wat betekent je BMI en wat kun je doen om het te veranderen?

Is je BMI onder de 25 dan is dit een gezond gewicht!

Boven de 25 is een duidelijk signaal dat je jouw leefstijl zal moeten aanpassen. Je hebt een gezonder en vaak gevarieerder voedingspatroon nodig zodat je gelijk aan gaat afvallen.

 

Is je BMI boven de 30 dan moet je heel serieus aan de slag, dit betekend meestal obesitas en dat brengt zeker gezondheidsrisico’s met zich mee. Indien je lager komt dan 18,5 dan is het weer te laag.

 

Nu hebben we onze gezondheid met betrekking tot gewicht in kaart gebracht, tijd voor actie!

Hoe verander ik mijn BMI. Kan ik snel afvallen zonder mijn gezondheid aan te tasten? Heeft overgewicht effect op mijn gezondheid?

 

Overgewicht

Er is werk aan de winkel!  Een lager gewicht is beter voor je gezondheid. Maar hoe kan je daarvoor zorgen? Zet je gezondheid op nummer één door gevarieerder en gezonder te eten. Ga geleidelijk minder calorieën eten en meer bewegen. Ook hiervoor is het bijhouden van een eetdagboek ideaal, eet je te veel of misschien wel de verkeerde producten. Maak hiervoor gebruik van een app met recepten die afgestemd is op de ideale inname van koolhydraten, vetten en eiwitten. Bijvoorbeeld de app: Vytal

Start met een coach zodat je het daarna zelf kan! Of laat je begeleiden door een gewichtsconsulent. Zowel de coach als de gewichtsconsulent kijkt goed naar je verdeling in eiwitten, koolhydraten en vetten en het aantal kilo’s dat jij wil afvallen in 12 weken.

Je kunt makkelijk beweging toevoegen door kleine veranderingen. Neem de trap in plaatst van de lift, ga lopend of met de fiets i.p.v. met de auto. Toch met de auto? Parkeer is wat verder weg waardoor je al snel extra stappen zet. Vergeet alle methodes voor snel afvallen, zoals vasten of alleen maar shakes, deze methodes bieden geen blijvend resultaat en hebben negatief effect op je hormoonhuishouding en je dagelijkse weerstand.

 

Ernstig overgewicht (obesitas)

Ga samen aan de slag! Jouw gezondheid staat op het spel. Belangrijk is dat je contact zoekt met specialisten om samen aan jouw gezondheid te werken. Je kunt hiervoor terecht bij je huisarts, deze zal je in contact brengen met de juiste personen. Samen kunnen jullie kijken naar de veranderingen die mogelijk zijn op het gebied van voeding en bewegen. Ook hier is het belangrijk dat je begint met kleine stapjes, ieder stapje vooruit is een overwinning.

 

Gezond gewicht

Je bent goed bezig! Met een gezond gewicht heb je vaker een goede weerstand en ben je minder vatbaar voor welvaart ziekten, als bijvoorbeeld diabetes en hoge bloeddruk. Houd je gewicht op peil en zorg ervoor dat je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt om je lichaam gezond te houden. Deze vitamine en mineralen haal je uit verschillende groente, fruit, vlees graan en zuivelproducten maar ook door lekker buiten een rondje te lopen in het zonnetje. Blijf daarnaast lekker in beweging om ook je spieren sterk te houden.

 

Ondergewicht

Langzaam opbouwen! Bij ondergewicht is het belangrijk dat je je eetpatroon niet drastisch veranderd, maar het gezond opbouwt. Begin met het in kaart brengen hoeveel je dagelijks eet, houd bijvoorbeeld een hele week een eetdagboek bij. Hierna kun je kleine dingen toevoegen of maaltijden vergroten.  Ondergewicht kan een negatief effect hebben op je dagelijkse weerstand en gezondheid van het lichaam

 

Je BMI cijfer geeft je een mooie indicatie maar is niet heilig. Het is echt de verhouding tussen lengte en gewicht, hierbij wordt geen rekening gehouden met je lichaam samenstelling. Ben je een fanatiek sporter en heb je veel spiermassa zal je zwaarder zijn dan een gemiddeld persoon van jouw lengte, ook als je zwanger bent of borstvoeding is BMI geen goede maatstaaf, focus hierin altijd op een gezonde en gevarieerde voeding en voldoende beweging.

 

Een gezond gewicht en voldoende beweging is belangrijk voor je gezondheid en zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit. Wil je iets veranderen aan je gewicht? Snel afvallen/korte drastische afvalmethodes zijn vaak niet succesvol op langer termijn of hebben een negatief effect op de dagelijkse weerstand. Ga voor kleine stapjes in de goede richting en schakel hulp in waar nodig.

Wil je afvallen en gemakkelijke recepten? Doe hier de test voor de receptenservice! 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *